سیمرغ

سایت علمی وتفریحی

سیمرغ

سایت علمی وتفریحی

سیستم سقف سبک بدون شمع بندی در ایران

سیستم سقف سبک بدون شمع بندی در ایران  : 41  

سیستم سقف سبک بدون شمع بندی در ایران

در این سیستم سقف از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود  .

سقف های تیرچه فولادی با جان باز در ترکیب با بتن از اجزای اصلی به شرح زیر تشکیل می شوند.

1-  تیرچه فولادی با جان باز بتن

2-  بلوک 

3-  میلگرد افت و حرارت 

4-  کلاف عرضی 

5-  بتن پوششی در جا

مزایای سقف 

1-  عدم نیاز به شمع بندی  :

طراحی سقف با این فرض انجام می شود که تیرچه ها به تنهایی (قبل از گرفتن بتن) توانایی تحمل وزن خود، بلوک، بتن خیس و عوامل اجرایی را داشته باشند.

 

2-  سرعت و سهولت اجرا:

در این سیستم ، اجرای سقف نسبت به سیستم های مشابه با سرعت بیشتری انجام می شود.

 

3-  امکان اجرای هم زمان چند سقف:

با توجه به اینکه در این سیستم سقف هیچگونه شمع بندی وجود ندارد، عملا می توان چند سقف را برای بتن ریزی آماده کرد و وهم زمان عملیات بتن ریزی را بر روی سقف ها انجام داد. این کار برای ساختمان های با طبقات زیاد و بازیر بنای کم بسیار مقرون به صرفه است.

 

4-  کاهش مصرف بتن  :

به علت فاصله زیاد تیرچه ها (حدود  75  سانتی متر محور به محور) از مصرف بتن در حدود  20% نسبت به تیرچه و بلوک معمولی کاسته شده است.

 

5-  مقاومت نهایی و شکل پذیری بالا  :

محاسبات و آزمایش های بار گذاری روی سقف نشان می دهدکه گسیختگی این سیستم ، پس از تغییر شکل های بسیار زیاد اتفاق می افتد (گسیختگی نرم) و این رفتار سقف از نظر ایمنی مطلوب است.

 

6-  امکان طراحی واجرای سقف با دهانه ها و باربری های خاص  :

در این سیستم سقف امکان طراحی و اجرای سقف با دهانه های بلند و بارهای سنگین وجود دارد. تاکنون سقف با دهانه  12  متر و همچنین سقف با شدت بار  7  تن بر مترمربع اجرا شده که در هر دو مورد، آزمایش های بارگذاری ایمنی سقف را تایید کرده اند.

 

مشکلات و معایب سقف:

1-  تیرچه های مربوطه به صورت خود ایستا طراحی می شوند:

خود ایستا بودن تیرچه ها ، باعث بی نیاز شدن سقف از جک ها و شمع های نگه دارنده سقف می شود ، اما از طرفی موجب می شود تا تیرچه ها به گونه ای طراحی شوند که تا قبل از گرفتن بتن ،به تنهایی و بدون کمک بتن، وزن خود و بتن تازه و قالب ها و ... را تحمل کنند و این در واقع بدین معنی است که تیرچه ها مجبورند تنها به خاطر مرحله اول باربری خود (قبل از گرفتن بتن) ، سنگین تر از آنچه به آن نیاز است طراحی شود و این موجب عدم استفاده بهینه در مصرف فولاد تیرچه می شود.

 

2-  داغ تیرچه:

مانند سقف طاق ضربی ، در این سقف ، بیشترین میزان داغ تیرچه در زیر سقف نمایان می گردد.( داغ تیرچه که به واسطه وجود نیروهای مغناطیسی در فلز تیرها و جذب ذرات باردار معلق در هوا می باشد.)

 

3-  بلوک:

علاوه بر مشکلات عمومی بلوک ها این نوع سقف مشکلات مضاعفی در استفاده از بلوک ها دارد. به واسطه نیاز به بلوک های به ابعاد  40* 25*65  و عدم استقبال کارخانه ها از این نوع سفال و احیانا عدم امکان دسترسی یا توانایی در ساخت بلوک سفالی ، استفاده از بلوک بتنی توصیه شده است که مسلما موجب افزایش وزن تمام شده سقف می شود. البته استفاده از بلوک یونولیتی آتشزا بودن آن و... همچنین استفاده از قالب های فلزی ، افزون بر تحمیل هزینه های سقف کاذب ، می تواند موجب به وجود آمدن هزینه های بسیار زیاد در صورت بتن ریزی همزمان چند سقف گردد.( بعبارتی دیگر، استفاده از قالب فلزی بجای بلوک ، عملا با مهمترین ویژگی این سقف که همان سرعت اجرای آن است همخوانی نداشته و نیاز به زمان انتظار تا قالب گشایی دارد.

 

4-  نیاز به سقف زن ماهر و عوامل اجرایی آموزش دیده دارد.

 

5-  تولید بدون محاسبه  :

 

به دلیل وجود کنترل هلی زیاد در محاسبات هر تیرچه ، و نیز لزوم سعی و خطا در انتخاب مقطع بهینه اقتصادی و نیز وجود تیرچه هایی با طول های مختلف در هر ساختمان و نیاز به طراحی هر تیرچه بطور جدا گانه ، انجام محاسبات تیرچه ها امری مشکل بنظر می رسدکه فقدان نرم افزار های کارا، سریع و مطمئن در این زمینه کاملا مشهود است.

 

6-  وجود اختلاف نظر در اجرا:

بدلیل عدم توضیح کامل جزئیات اجرایی در آیین نامه ها ی موجود، اختلافاتی در زمینه جزئیات اجرایی بین مهندسین ناظر و صاحب نظران وجود دارد که از جمله می توان به مواردی همچون سایز آرماتورهای کلاف میانی، و یا عدم نیاز به آرماتورهای تقویت سرتیرچه ها و ... اشاره نمود.

منبع: انتشارات کرمیت پارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد